ללמוד אצלנו   קורסי הלימוד

רשימת הקורסים

נקה
  • אנתרופולוגיה חברתית

    שנה א’
    קוד הקורס: 110800071
    הערכת הקורס: מטלה 30%, מבחן מסכם 70%
    דרישות קדם: אין
    הקורס באחריות: מדעי ההתנהגות
    סמסטר ב' , שנה א’
    יום ושעה: חמישי , 11:30-14:00
    נקודות זכות: 3

    ציון עובר: 60

    80% נוכחות חובה

    מטרת הקורס: היכרות עם מרכיבי התרבות כמערכת המארגנת את ההוויה האנושית, תוך פענוח השפה התרבותית ועל הקשר בין מערכת זו לבין מוסדות חברתיים אחרים. תילמדנה גישות תיאורטיות מרכזיות באנתרופולגיה קלאסית ועכשווית. 

  • ריסטרט: לחיות טוב, להרגיש טוב ולהיראות טוב

    קוד הקורס: 170001081
    הערכת הקורס: מבחן מסכם: 80%, השתתפות פעילה: 20%
    דרישות קדם: אין
    סמסטר ב'
    יום ושעה: ראשון , 18:00-20:30
    נקודות זכות: 2 נ"ז + אפשרות של 1 נ"ז נוספת בגין פרויקט

    מטרת הקורס:

    אורח החיים המודרני והטכנולוגיה יוצרים עבורנו אפשרויות ויתרונות רבים אך הוא גם בעל פוטנציאל הרסני לבריאות. כסטודנטים אנו מודעים לכך ומנצלים זאת לתועלתנו, אך, החיסכון בזמן ומאמץ הופך את האדם ליושבני (המבלה את רוב זמנו בישיבה), פחות פעילות גופנית, ללא הקפדה על אוכל מזין ומגוון, מעשנים יותר, שותים יותר אלכוהול, מזהמים יותר בנוסף לסטרס המלווה אותנו כל זמן הלימודים הולך ומתעצם בהמשך החיים. התוצאה הישירה - עלייה מתמדת באחוז המחלות שאינן מדבקות באוכלוסייה, כאשר בראשן המחלות המטבוליות, מחלות לב, סוכרת, סרטן ושבץ מוחי. במסגרת קורס זה, נעלה את המודעות לתחומים הקשורים באורח חיים שלנו והשפעתו על בריאותינו –במטרה להבין ולהכיר בחשיבות הנושא יחד עם זאת, נקנה כלים לקיום אורח חיים בריא, בתקווה לשינוי הרגלי חיים בעיתיים ולשפר בריאותכם האישית ובריאות סביבתכם הקרובה. בקורס נציג ידע תיאורטי ומחקר עדכני, בשילוב של התנסות אישית של הסטודנט בשינוי אורח החיים שלו עצמו. זאת באמצעות טכנולוגיה דיגיטלית מתקדמת (אפליקציה בטלפון) שמסייעת להטמיע הרגלי תזונה ופעילות גופנית.

    מטרות הקורס:

    1. הקניית מושגים בסיסיים והכרות עם הסיבות המובילות הגורמות למחלות, והקשר בין סיבות סביבתיות והתנהגותיות למחלות. 

    2. הבנת הקשר שבין פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא

    3. הבנת הקשר שבין תזונה נכונה ושמירה על אורח חיים בריא

    4. כושר גופני מה הוא, וכיצד ניתן לשפר אותו.

    5. הכרות עם מעבדת מדידות – הכרה אישית ומעשית במדידות הרכבי גוף, אחוזי שומן, כח וגמישות

    6. הכרת שיטות אימון/תרגול שונות 

    7. הקניית "ארגז כלים" לשיפור מצבים אחרים: חוסר שינה, סטרס, עישון.

    8. פיתוח וביצוע תוכנית אישית לקידום בריאות

    דרישות הקורס:

    נוכחות חובה בלפחות 80% מהשיעורים, והשתתפות פעילה: 20%

    מבחן מסכם: 80%

    ציון עובר בקורס: 55

     

     *על מנת לקבל נקודת זכות נוספת בקורס, יש לעשות פרויקט אחד מבין שתי בחירות:

    1. פיתוח תוכנית תיאורטית לקידום בריאות

    2. התנסות מעשית וביצוע בעזרת המערכת הדיגיטלית לניטור פעילות גופנית מרחוק הקיימת במכון 2O

     

    *יתכנו שינויים, הסילבוס המעודכן יפורסם באתר הקורס ב-moodle עם פתיחת הסמסטר.

  • הבדלים ויחסים בין המינים - מדעי ההתנהגות

    שנה ב’
    קוד הקורס: 110800192
    שם המרצה: ד"ר מעוז דריה
    הערכת הקורס: מטלה 20%, בחינה סופית 80%
    דרישות קדם: אין
    הקורס באחריות: מדעי ההתנהגות
    סמסטר ב' , שנה ב’
    יום ושעה: שלישי , 12:00-15:00
    נקודות זכות: 3

    מטרת הקורס : הקורס משלב גישות פסיכולוגיות, אבולוציוניות, סוציולוגיות, אנתרופולוגיות, כלכליות וביולוגיות לניתוח ולהבנת היחסים בין גברים לנשים. בקורס נבחן את ההבדלים בין גברים לנשים – הפיזיולוגיים, המגדריים והפסיכולוגיים, ואת הסיבות להיווצרותם; נבדוק כיצד אנו בוחרים בני זוג ומה משפיע על כך; ננתח את דפוס ההתקשרות בין גברים ונשים; נבחן את ההיבטים הרגשיים, הפסיכולוגיים, הפיסיים וההורמונאליים של ההתאהבות ושל האהבה; נדון בשאלה מהו קשר זוגי יציב ובריא על פי המחקרים וכיצד אפשר להגיע אליו; נדון בתפיסות הורות ובאופן חלוקת התפקידים בבית, ולבסוף נבחן היבטים שונים הקשורים  לפרידה ולגירושין. הקורס ישלב הצגה תיאורטית ואינטרדיסציפלינרית של ממצאי מחקרים עם תובנות אופרטיביות לשיפור היכולת הזוגית. 

  • הורות בראיה רב-תחומית

    שנה ב’
    קוד הקורס: 110800182
    שם המרצה: ד"ר מעוז דריה
    הערכת הקורס: מטלה 1: 40%, מטלה 2: 60%
    דרישות קדם: אין
    הקורס באחריות: מדעי ההתנהגות
    סמסטר א' , שנה ב’
    יום ושעה: שלישי , 10:30-13:00
    נקודות זכות: 3

    מטרות הקורס: קורס אינטרדיסציפלינרי זה יעלה סוגיות הקשורות להורות מתחום הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, הפסיכולוגיה, התרבות והמגדר וינסה להעניק תשובות לשאלות כגון: כיצד אמהות ואבהות נחווים בהקשרים תרבותיים וחברתיים שונים? כיצד הוצגו במקורות היהודיים? האם ובאיזה אופן האמהות והאבהות הם מנגנון תרבותי ומוסד חברתי? מהן הנורמות והציפיות החברתיות שבבסיס תפקיד ההורות, וכיצד הן משתנות בין חברות ותקופות? מה הוא אינסטינקט אימהי? האם הוא קיים גם אצל האב? האם יש חוויה אימהית ייחודית והאם ההורות נחווית באופן שונה אצל אבות? מה מקומם של האבות במארג המשפחתי, והאם קיים אכן אב חדש? מה הם המיתוסים החברתיים הקשורים לאמהות ולאבהות? מה מקומה של הזהות ההורית בתוך שלל הזהויות האחרות של האדם (זוגיות, קריירה ועוד) וכיצד הוא משלב ביניהם? על נושאים אלה ועוד נעמוד בקורס, תוך התמקדות בהורות בחברה הישראלית.

  • מאיזו עדה את, אמא? סוגיות אנתרופולוגיות בחברה הישראלית

    שנה ב’
    קוד הקורס: 110800072
    שם המרצה: ד"ר ברם חן
    הערכת הקורס: השתתפות (20%), תרגיל (30%), עבודת סיום (50%)
    דרישות קדם: אין
    הקורס באחריות: מדעי ההתנהגות
    סמסטר ב' , שנה ב’
    יום ושעה: שלישי , 9:30-12:00
    נקודות זכות: 3

    מטרת הקורס: החברה הישראלית היא אחת מהחברות ההטרוגניות בעולם: מעבר לחלוקה הכללית ל"רוב יהודי" ו"מיעוט ערבי", קיים מגוון מורכב: ריבוי ארצות מוצא וזהויות דתיות, נטיות תרבותיות ואתניות ושיוכים אידיאולוגיים. כל אלה עיצבו- וממשיכים לעצב –את הזהויות הקולקטיביות ואת הדינמיקה החברתית, התרבותית והפוליטית בישראל.
    הקורס יבחן את החוויה הישראלית של הטרוגניות ורב-תרבותיות בדגש על המחקר האנתרופולוגי בתחום. מה משמעות המונח "רב-תרבותי" בחברה הישראלית? מהם הרכיבים השונים של המגוון החברתי והתרבותי הישראלי? באיזה אופן הדיון והמחקר על "זהויות קולקטיביות" ועל "רב-תרבותיות" רלוונטיים לחברה הישראלית ולדילמות הנוכחיות הניצבות בפניה?
    נתמקד במחקרים אתנוגראפיים על מפגשים בין קבוצות ועל מקרי בוחן המדגימים תהליכי היווצרות של זהויות קולקטיביות. בנוסף, נסקור את השיח המתמשך העוסק בדילמות של זהויות תרבותיות, "מורשת" תרבותית וריבוי זהויות והשתייכויות. סרטי תעודה וסרטים עלילתיים ישמשו להדגמת זירות ספציפיות של מפגש בין קבוצות ודינמיקות רב-תרבותיות בחברה הישראלית. עיסוקנו בריבוי תרבותי בישראל יפתח צוהר לאספקטים שונים בחברה, כגון אתניות, לאומיות, אזרחות, מגדר וזהויות דתיות.