על המכללה   גלריות
< חזרה לרשימה

עמרי טלמור

08/13
 

תחושת הדעיכה המהירה והסופית משתלבת עם חרדת המשמעות המדויקת של ההווה ואי-ודאותו של העתיד, כדי להעניק גם לצנועים שבשרידים ולעדויות הענוות ביותר את הכבוד של מה שראוי להיזכר" ( פייר נורה)

-

העבודה שלי כוללת שלושה ספרים, טרילוגיה – פרי עבודה של שלוש שנים.

המשותף לכולם הוא הניסיון לבטא את הביקורת החברתית שיש לי כלפי העולם הסובב אותי באמצעות צילום ארכיטקטורה ונוף אורבני, הרבה בהשראת הצלמים הטופוגרפיים האמריקאים של שנות ה-70 וכן המעורבות האישית שיש לי בכל אחד משלושת הספרים:

הספר הראשון, "רעות(א')", מתאר מצב עכשווי של ישוב מתפרק ומזדקן במדינת ישראל . היה לי ברור שהספר הראשון שלי יתעד את המקום בו עוצבה דמותי ואשר השפיע יותר מכל על חיי כאדם בוגר. בספר זה התחלתי את דרכי כצלם ולכן היה טבעי שאתחיל את הטרילוגיה בישוב שממנו באתי.

בעוד הספר הראשון מדבר על זמן הווה, הספר השני "סטאסיס", הוא מבחינתי סוג של נבואה עתידית. הוא מבטא את ה"אני מאמין" שלי כלפי החברה בה אנו חיים. בספר הזה אני משווה בין יוון לישראל – בין השבר הגדול שזיהיתי ביוון בשתי הפעמים שביקרתי בה, לבין הצמיחה המזויפת שאני מזהה אצלנו בארץ, כפי שהיא באה לביטוי בין השאר באדריכלות. אני רואה בצמיחה הזאת מצב זמני, סיפוק צורך מידי, שבו כמה שיותר מהר ויותר אסתטי נחשב ליותר טוב, ללא מחשבה לטווח ארוך. המשבר מצפה לנו מעבר לפינה. מסר זה אני מנסה להעביר באמצעות הצילומים והטקסטים הנלווים להם.

הספר השלישי "Sites of Memory", מתייחס לזמן עבר, לשורשים של המשפחה שלי. מתוך ייאוש אישי מההווה המורכב למדי ומהעתיד הצפוי, החלטתי לחזור לנופי הילדות של אימי בכפר טרומן, של אבי ברומניה ושלי בנס ציונה וליצור עבודה שמתרפקת על העבר, לא רק מתוך געגוע אלא גם מתוך כאב. בדומה לספר הקודם שלי, גם בספר זה אני יוצר השוואה בין אתרים שונים. בעוד שברומניה מצאתי שהעבר עדיין קיים כמעט בכל פינה, מתפקד וחיוני, באתרי הצילום בארץ שמתי לב לכך שהעבר הולך ונמחק, נשאר עזוב וללא שימוש או לחלופין מתרחב למשהו אחר, מודרני יותר, אך מבלי לשמר את החיות שכה אפיינה אותו לפני שנים.