על המכללה   כל מה שקורה

האחריות של ההשכלה הגבוהה – כאן ועכשיו

24/07/2019 פרופ' ברטולד פרידלנדר

מרבים לדבר על תפקידיה השונים של ההשכלה הגבוהה בעולם משתנה. בתוך כך, הצורך של מוסדות אקדמיים להתאים עצמם לשוק עבודה מתפתח, החשיבות העצומה בהקניית כלים לסטודנטים להתפתחות ארוכת טווח וכיוצא בזה. לעיתים, מתוך מחשבה על העתיד אנחנו ממעטים לשוחח על התפקיד של האקדמיה, כאן ועכשיו, על היכולת והפוטנציאל של מוסדות אקדמיים להשפיע על החברה בזמן אמת.

אחד הכלים החשובים של מוסד אקדמי להשפעה חברתית הוא קידום תכניות מעורבות חברתית ועידוד סטודנטים רבים לקיים פעולות התנדבות בקהילה בתמורה למלגות. עם זאת, מלגות התנדבות קיימות בכל מוסד אקדמי, ונשאלת השאלה מהי המעטפת שהמוסד נותן כדי לתמוך באותה פעילות.

במכללה האקדמית הדסה לדוגמא, מקיימים בכל שנה שבוע הצדעה לנושא האחריות החברתית שבו לא רק מעודדים פעילות התנדבותית אלא נותנים במה לאוכלוסיות שונות ולדוברים, כדי להציג את משנתם ופועלם, ובכך לחזק את הפעילות הקהילתית של הסטודנטים שנעשית לאורך השנה.

התנדבות סטודנטים מהמכללה האקדמית הדסה במסגרת תכנית "מעל ומעבר" ליזמות חברתית

מעורבות חברתית היא לא האמצעי היחיד שיש לנו כאקדמאיים להשפיע על החברה בה אנו חיים. מקצועות רבים הנלמדים במערכת ההשכלה הגבוהה כוללים התנסות מעשית רחבה ומקיפה הנדרשת מאיתנו כדי להכשיר סטודנטים לכדי רמה מקצועית מעשית גבוהה ביותר לקראת שוק העבודה.

לפיכך, עלינו ליצור מנגנון שמאפשר לסטודנטים להעניק שירות לאוכלוסייה כבר בזמן הלימודים האקדמיים. שירות שהוא חלק בלתי נפרד מההכשרה האקדמית המעשית שלהם ובו בזמן מקנה לאוכלוסיות רבות את האפשרות ליהנות משירותים שברוב המקרים זולים הרבה יותר מהשירותים הניתנים בחוץ.
קחו לדוגמא את התחומים הטיפוליים, הקמת מרפאות קליניות בתחומים שונים כדוגמת אופטומטריה, קלינאות תקשורת ואחרים, משפיעה באופן ישיר על הכיס של האזרחים לטובה. במקום לקבל את השירות מגופים פרטיים שמטרתם העיקרים היא רווח, מוסד אקדמי שמטרתו העיקרית היא להכשיר את הסטודנטים, יכול לספק חלק מהשירותים במחירים מוזלים שקרובים למחירי עלות.

התגובה הראשונית של הקורא הסביר תהא כמובן שהרמה המקצועית של הסטודנטים נמוכה משל איש המקצוע בחוץ, אולם טיעון זה אינו נכון בהכרח. שכן, חלק בלתי נפרד מהמנגנון שנוצר הוא מנחים מקצועיים בעלי ניסיון מעשי שמלווים את הבדיקות שהסטודנטים מקיימים וחתומים עליהם. מעבר לכך, כאשר סטודנט עושה בדיקה מעמיקה, לפי כל הכללים והוא אינו מושפע מאינטרסים של מכירות ורווחים, הבדיקה יכולה להיות מעמיקה ויסודית יותר. 

אז נכון שערך כמו הורדת יוקר המחייה אינו נמצא בליבת העשייה האקדמית. יחד עם זאת, בהחלט ישנם ערכים מוספים חשובים שניתן לקדם באופן עקיף באמצעות פעילות אקדמית מעשית. בכך, מוטלת על האקדמיה האחריות לראות את החברה ואת האופן שבו הפעילות השוטפת שלה, יכולה להשפיע עליה לטובה.

* ד"ר ברטולד פרידלנדר הוא נשיא המכללה האקדמית הדסה בירושלים
** לקריאת המאמר המלא באתר עיתון "דה מרקר"