ביה”ס הבינתחומי לבריאות חברה ומדע |
הפרעות בתקשורת
B.A
להיות משמעותי ומעורב בשיפור איכות חייהם של לקויי שמיעה, תקשורת, שפה, דיבור.

סגל החוג

  •  
    אבי בסר

    פרופ' אבי בסר
    (Ph.D.)

    ראש החוג

  •  
    דבורה בן חיים

    דבורה בן חיים

    רכזת החוג

    שעות קבלה:
    09:00 - 13:00
  •  
    כהתיה אדלמן

    ד"ר כהתיה אדלמן
    (Ph.D.)

    מרצה בכירה
    מנהלת מכון השמיעה

    ד"ר כהתיה אדלמן, PhD, הינה מרצה בכירה, מרכזת תחום האודיולוגיה בקמפוס שטראוס, ומנהלת הקליניקה לשמיעה, של החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה.

    ד"ר כהתיה אדלמן היא קלינאית תקשורת, בעלת תואר ראשון בהפרעות בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני ושלישי בתחום הפיזיולוגיה של השמיעה מהאוניברסיטה העברית. ד"ר אדלמן פרסמה מאמרים רבים בכתבי עת מדעיים, שפיטים ומדורגים, בבמות בינלאומיות מכובדות ונחשבות בתחומי מחקרה. מחקרה בשנים האחרונות מתמקד, בעיקר, בתחום נזקים לשמיעה מחשיפה לרעש ובנושא מנגנוני שמיעה דרך עצם ורקמה רכה, ובנושאים קליניים שונים, במיוחד אלו הקשורים לשתל השבלול. ד"ר אדלמן חברה ב ISHLA, ISAR, AAA , ופעילה באירגונם של  ימי עיון וכנסים, ומשמשת כסוקרת מדעית ביקורתית בכתבי עת מדעיים בינלאומיים בתחום האודיולוגיה. 

    תחומי ההתמחות הקלינית שלה הם שמיעה, שתל קוכליארי, וגמגום, והיא מרצה בחוג להפרעות בתקשורת של המכללה האקדמית הדסה,  הן בלימודי התואר הראשון והן השני, בתחומי שמיעה, גמגום, ומרכזת את קורס הסמינר העיוני והמחקרי בקמפוס שטראוס, ובמהלך השנים מנחה סטודנטים רבים בהתנסות קלינית ובעבודות סמינריוניות. ד"ר אדלמן חברה בוועדת האתיקה למחקר IRB של המכללה האקדמית הדסה האמונה על סקירה ואישור הצעות מחקר לביצוע מחקרים בבני אדם, ובוועדות היגוי והוראה חוגית.

    במסגרת עבודתה הקלינית, ד"ר אדלמן היא מנהלת אודיולוגיה והפרעות בתקשורת בבתי החולים של המרכז הרפואי הדסה.

  •  
    אן אהרון

    ד"ר אן אהרון
    (Ph.D.)

    מרצה

    ד"ר אן אהרן היא מרצה לפסיכולוגיה במכללה אקדמית הדסה, בחוגים להפרעות בתקשורת ולמדעי ההתנהגות. 

    כמו כן, היא מלמדת פסיכולוגיה בבית הספר לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית. השכלתה כוללת תארים ראשונים במתמטיקה, פסיכולוגיה וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית; לימודי בלשנות ורומאניסטיקה; תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, ודוקטורט בפסיכולוגיה חברתית-קוגניטיבית. 

    מבין תחומי העניין האקדמי שלה: מנגנונים קוגניטיביים המעורבים בחשיבה הֵקשֶרִית וסטראוטיפית; היבטים מודעים ובלתי מודעים של דעות קדומות; הממשק שבין חשיבה לשפה (סמנטיקה ופרגמטיקה); פסִיכו-נַרַטולוגיׇה והשפעת תפיסות הקורא על משמעות הטקסט הנקרא.

     

  •  
    דפנה אולניק

    דפנה אולניק
    (M.A.)

    מרצה בכירה

    דפנה אולניק היא מרצה בחוג להפרעות בתקשורת, קלינאית תקשורת ומנהלת מרכז אדלר לאפזיה במכללה האקדמית הדסה. 

    דפנה אולניק סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב בשנת 1996,בשנת 2000  סיימה לימודי תעודה של הנחיית קבוצות בסמינר הקיבוצים. 

    מרצה בחוג להפרעות בתקשורת בקורסים העוסקים בשיקום של הפרעות שפה ודיבור אצל מבוגרים-אפזיה ובקורסים של ההתנסות והאינטגרציה הקלינית בשנים ג ו ד. דפנה אולניק הינה קלינאית תקשורת בכירה המתמחה בשיקום של הפרעות שפה ודיבור נרכשות אחרי אירוע מוחי – אפזיה.  

    בשנים 1990-2004 עבדה כקלינאית תקשורת במחלקה להפרעות בתקשורת בבית החולים לוינשטיין, במסגרת עבודתה עסקה בהדרכת סטודנטים  ובמחקר. תחומי  המחקר שלה התמקד התייחסו לקשר שבין הפקת ג'סטות לתהליכי הפקת דיבור אצל אנשים עם אפזיה, טיפול קבוצתי לאנשים עם אפזיה והגישה הסוציאלית לטיפול באפזיה. 

    החל משנת 2000 דפנה אולניק החלה לפתח בארץ את תחום הטיפול הקבוצתי בקרב אנשים עם אפזיה. 

    משנת 2004 עוסקת בפיתוח והטמעת הגישה הסוציאלית לטיפול באפזיה בארץ. 

    בשנת 2007 היתה שותפה בהקמת מרכז אדלר לאפזיה , דפנה מנהלת את המרכז הפועל בחוג להפרעות בתקשורת במכללה, מרכז אדלר לאפזיה הינו מרכז שיקומי חברתי ייחודי בארץ המיישם בפועל את עקרונות הגישה הסוציאלית לטיפול באפזיה ומהווה מסגרת הדרכה לסטודנטים בחוג להפרעות בתקשורת ולאנשי מקצוע מכל הארץ.   

    החל משנת 2014 דפנה היא חברה בקבוצת לימוד ומחקר הפועלת במסגרת ארגון  ה  COST האירופאי :

    .   Collaboration of Aphasia Trialist (CATS)

     במסגרת זו היתה שותפה במחקרים שהתמקדו באיכות החיים של אנשים עם אפזיה ובהנגשת השיח הרפואי לאנשים עם אפזיה. כיום עוסקת במחקר בנושאים של איכות חיים של אנשים עם אפזיה, הדרכת פרטנרים לתקשורת ופיתוח כלים לניתוח שיח תקשורתי של אנשים עם אפזיה.

  •  
    תמר אליאש

    תמר אליאש
    (B.A.)

    מרצה

    תמר אליאש סיימה ב 2005 תואר ראשון בהפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה, ותואר שני במדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית ב 2008.

    משנת 2005 עוסקת באופן קליני באבחון אודיולוגי של ילדים ומבוגרים. עובדת בחוג להפרעות בתקשורת משנת 2010 כקלינאית תקשורת ומדריכת סטודנטים בהתנסות קלינית באודיולוגיה בשנה ג'.

    החל מ 2018 שימשה כמרצה בקורס התנסות קלינית באודיולוגיה שנה א'.

     

  •  
    פנינה ארנטל

    פנינה ארנטל
    (M.A.)

    מרצה

    פנינה ארנטל הינה קלינאית תקשורת משנת 1977. סיימה תואר ראשון ושני בביה"ס להפרעות בתקשורת באוניברסיטת ת"א. כעת תלמידת מחקר בביה"ס למדעי הפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א. נושא עבודת הדוקטורט הינו קורלטים פסיכוסוציאליים של הפרעות קול.

    פנינה עובדת כקלינאית תקשורת במרכז הרפואי "קפלן" משנת 1982, כעת בתפקיד אחראית סקטור קלינאות התקשורת ומנהלת מכון הדיבור. תחום ההתמחות העיקרי שלה הוא אבחון וטיפול בקול בכלל ובקול המקצועי כולל הקול האומנותי בפרט, זאת תוך שימוש בתוכנות ייעודיות. תחום נוסף הוא שיקום הדיבור של חולי סרטן לאחר כריתת גרון שלמה. 

    מחקרים עכשוויים: השוואה של מדדי איכות חיים בין קבוצת חולים לאחר כריתת גרון שלמה, מטופלים עם הפרעת קול ומטופלים ללא הפרעת קול. מחקר נוסף עוסק בשינוי מגמות של שיקום הדיבור ע"י תותב דיבור אצל חולים לאחר כריתת גרון שלמה ומחקר נוסף עוסק בהתאמת שאלון התמודדות עם הפרעות קול לשפה העברית. 

    פנינה מנחה סטודנטים בהכנת עבודות סמינריוניות וביניהן  נזכיר סמינרים מחקריים אשר בהם נחקרה  שחיקה קולית בקבוצות  שונות של עובדי הוראה - ממטפלות במעונות יום, דרך גננות לבנים וגננות לבנות, מורות, מלמדים ועד למרצים במוסדות השכלה גבוהה. 

    פנינה מנחה צוותים ממרכזים רפואיים שונים בתחומי ההתמחות. עובדת במשולב עם רופאי א.א.ג המתמחים בקול ועם מורים לפיתוח קול. משתלמת במרכזים מובילים בחו"ל בתחומים המוזכרים, מציגה ומעבירה סדנאות בכנסים בארץ ובחו"ל. 

    נגנית סקסופון טנור בתזמורת כלי נשיפה. 

     

  •  
    אורית אשכנזי

    ד"ר אורית אשכנזי
    (Ph.D.)

    מרצה

    ד"ר אורית אשכנזי מרצה בחוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה,  קלינאית תקשורת, מדריכת קלינאי תקשורת במשרד החינוך ועוסקת במחקר. 

    ד"ר אורית אשכנזי סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב. נושא התיזה בתואר השני היה "התפתחות הבנת הומור לשוני והקשר שלה לכישורים מטה-לשוניים אצל ילדים, בוגרים ומבוגרים". ב 2015 קיבלה דוקטורט כפול מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב ומהמחלקה לבלשנות באוניברסיטת אנטוורפן. נושא עבודת הדוקטורט היה "יחסי תשומה –תפוקה בראשית רכישת הפועל העברי".

    בנוסף להיותה מרצה בנושאים שונים בחוג להפרעות בתקשורת במכללה (התפתחות תקינה של תקשורת שפה ודיבור ולקויות למידה בתואר הראשון ושפה ברצף האוטיזם בתואר השני) ד"ר אורית אשכנזי עוסקת במחקר בנושאים שונים הקשורים ליחסי תשומה תפוקה ברכישת שפה תוך ניתוח מאפיינים שונים של תשומת הורים וגננות ומאפייני תפוקת ילדים בגיל הרך והקשר ביניהם. נושא מרכזי נוסף במחקר הוא רכישת הפועל העברי על מאפייניו השונים ומאפייני מערכת בנייני הפועל בעברית. חלק מן המחקרים מתבצעים בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת תל אביב וחלקם במסגרת הנחיית עבודות סמינריוניות במכללה. 

    ד"ר אורית אשכנזי עובדת גם כקלינאית תקשורת ומטפלת במגוון לקויות תקשורת שפה ודיבור אצל ילדים מהגיל הרך ועד גיל בית ספר יסודי ומדריכה קלינאי תקשורת העובדים בגני עיכוב התפתחותי, כיתות לקויי למידה וכיתות תקשורת במסגרת משרד החינוך.

  •  
    אביבית בן דוד

    ד"ר אביבית בן דוד
    (Ph.D.)

    מרצה בכירה

    ד"ר אביבית בן-דוד היא מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת, המכללה האקדמית הדסה וקלינאית תקשורת.

    ד"ר אביבית בן-דוד סיימה את לימודי התואר הראשון והשני בהפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל-אביב. את לימודי הדוקטורט סיימה בחוג לבלשנות באוניברסיטת תל-אביב. נושא עבודת הדוקטורט היה: רכישת שפה לאור תיאוריה פונולוגית ועסקה בתיאור ובניתוח של רכישת הפונולוגיה בקרב ילדים דוברי עברית.

    ד"ר אביבית בן-דוד מלמדת מגוון קורסים תאורטיים וקליניים בחוג להפרעות בתקשורת במכללה, מנחה עבודות סמינריוניות בתכניות התואר הראשון והשני ומשתתפת במספר וועדות בחוג ובמכללה.

    תחומי המחקר של ד"ר אביבית בן-דוד הם רכישת הפונולוגיה וההיגוי בקרב ילדים דוברי עברית ודוברי ערבית בעלי התפתחות טיפוסית ובעלי לקויות היגוי. בנוסף היא חברה בקבוצת חוקרים מרחבי העולם העוסקת במחקר בתחום רב-לשוניות בקרב ילדים עם הפרעות היגוי:  "International Expert Panel on Multilingual Children’s Speech".

    ד"ר אביבית בן-דוד פיתחה שיטת טיפול לילדים עם הפרעות היגוי מורכבות ואפרקסיה של הדיבור בילדות והיא מפתחת מגוון כלי הערכה לאוכלוסיות אלו.

    כקלינאית תקשורת, ד"ר אביבית בן-דוד מטפלת בילדים בעלי לקויות היגוי מגוונות, מדריכה קלינאיות תקשורת ומעבירה סדנאות בנושאי אבחון וטיפול בלקויות היגוי בכלל ובאפרקסיה של הדיבור בילדות בפרט.

    החל משנת 2019, ד"ר אביבית בן-דוד היא העורכת הראשית של כתב העת של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת  "ד"ש ברשת". כמו כן היא חברה בפורום "אפרקסיה של הדיבור בילדות" באגודת קלינאי התקשורת. פורום זה אחראי על כתיבת נייר עמדה בתחום זה וכן קידום הידע והכישורים הקליניים של קלינאי התקשורת בנושא אפרקסיה של הדיבור בילדות. 

  •  
    דבורה בראנד

    ד"ר דבורה בראנד
    (Ph.D)

    מרצה
    ראש תחום אודיולוגיה

    ד"ר דבורה בראנד הנה קלינאית תקשורת מומחית ופעילה בתחום האבחון והשיקום באודיולוגיה ומשמשת בתפקיד ראש תחום האודיולוגיה ומרצה בחוג להפרעות בתקשורת.

    ד"ר בראנד בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן ותואר ראשון ושני בהפרעות בתקשורת מאוניברסיטת תל אביב. סיימה את לימודי הדוקטורט בשנת 2015, בהנחייתה של פרופ' טובה מוסט, מאוניברסיטת  תל אביב. עבודת הדוקטורט שלה הינה בנושא אבות ואמהות לילדים עם לקות בשמיעה בחברה החילונית והדתית.

    במחקריה העכשוויים, ד"ר בראנד מתעניינת בין השאר בחקר התמודדותם ומעורבותם של הורים לילדים עם לקות בשמיעה בתוכנית השיקום של ילדם וכן בתחום של פרקטיקות של קלינאי תקשורת בארץ, באבחון ושיקום ילדים ומבוגרים עם לקות בשמיעה.

    ד"ר בראנד חברה  בסגל החוג להפרעות בתקשורת משנת 2007, במהלך השנים הדריכה סטודנטים רבים בהתנסות הקלינית באודיולוגיה בשנים א, ב, ג, ו-ד. היא מרצה במגוון קורסים באודיולוגיה ובמהלך השנים הנחתה סטודנטים רבים בעבודות הסמינר .

    בשדה הקליני ד"ר בראנד הינה קלינאית תקשורת, במכון לאודיולוגיה והפרעות בתקשורת במרכז הרפואי הדסה עין-כרם ועוסקת בעבודה קלינית פעילה ורציפה באבחון אודיולוגי בבדיקותABR  וזאת בנוסף לעבודת ייעוץ מקצוי והתאמת מכשירי שמיעה באגודה לטובת כבדי שמיעה (ע"ר). ד"ר בראנד היא גם  מנהלת מכון השמיעה במיחא ירושלים.