ביה”ס הבינתחומי לחברה וקהילה |
מדעי ההתנהגות
B.A.
הכל מתחיל באנשים

סגל החוג

  •  
    וקסמן חיים א'

    פרופ' וקסמן חיים א'
    (Ph.D.)

    ראש החוג

    לימדתי באוניברסיטת רוטגרס, בניו ברונסויק, ניו ג'רסי, בארה"ב, בין השנים 2005-1974, וב2006 פרשתי כפרופסור אמריטוס לסוציולוגיה ומדעי היהדות. 

    הייתי פרופסור-אורח במחלקות לסוציולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטת תל-אביב ב1984-1982, ובתוכנית ללימודי הגירה שם ב2013-2012.

    אני חוקר אורח במכון ליהדות זמננו של האוניברסיטה העברית בירושלים.

    הייתי עמית בכיר במכון למדיניות העם היהודי בשנים 2009-2009; במכון ון ליר בירושלים בין השנים 2016-2009. הייתי גם עמית דורסט במרכז אוקספורד ללימודיים עבריים ויהודיים, באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, ב2013, ועמית במכון למחקר ע"ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום של האוניברסיטה העברית בירושלים בשנים 2015-2011.

    ההתמחויות העיקריות שלי הן בסוציולוגיה של הדת, סוציולוגיה של האתניות, וזהות והזדהות גלובלית. יש לי גם התעניינות מיוחדת בסוציולוגיה פוליטית וסוציולוגיה של ריבוד.

    פרסומים בעברית

    "ספירת מלאי -- יהודי אמריקה בני זמננו" בתוך יהודי ארצות-הברית :קובץ מאמרים, בעריכת אריה גרטנר, יונתן ד. סרנה (ירושלים: מוסד זלמן שזר לתולדות ישראל והיברו יוניון קולג'-מכון למדעי היהדות, תשנ"ב), עמ' 416-396.

    "התרופפות הקשרים: דור 'גיאות התינוקות' באמריקה ובישראל" בתוך ישראל הנכספת : האידיאלים והדימויים של יהודי צפון-אמריקה בעריכת אלון גל (שדה בוקר : המרכז למורשת בן גוריון, תשנ"ט, 1999), עמ' 344-326.

     "העלייה מארצות-הברית:  מאפיינים דתיים, תרבותיים וחברתיים" בתוך  קיבוץ גלויות: עלייה לארץ ישראל - מיתוס ומציאות בעריכת דבורה הכהן (ירושלים : מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשנ"ח 1998), עמ' 362-343.

    הארגון 'מזרחי' בארה"ב, אורתודוקסיה אמריקנית, והקהילה היהודית בארה"ב", הדואר 82:1, ראש השנה תשס"ג/סתיו 2002, עמ' 46-42.

    "שייכות לזרם דתי כמבחן לזהות יהודית בארצות הברית", גשר 50 (150), חורף 2004, עמ' 54-41.

    "הסוציולוגיה של הפסיקה - דוגמה מיהדות ארה"ב" בתוך  בין מסורת לחידוש :מחקרים ביהדות, ציונות ומדינת ישראל בעריכת אליעזר דון-יחיא (רמת גן: אוניברסיטת בר אילן, המכון לחקר הציונות הדתית תשס"ה/2005) עמ' 528-513.

    "'חוק הברזל' של החומרה וחרדיותה של האורתודוקסיה" בתוך קנאות דתית בעריכת  מאיר ליטבק ואורה לימור (ירושלים :מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל תשס"ח, 2007), עמ' 198-181.

    "מאפיינים סוציו-כלכליים של יהודי ארצות-הברית", הדעה הרווחת: כתב העת של האיגוד הישראלי לשרותי רווחה, מס' 45, אביב תשס"ח/מאי 2008, עמ' 11-10.

    "אמריקה היא הבית", ארץ אחרת, מס' 48, נובמבר-דצמבר 2008, עמ' 66-62.

    "אחד העם יכול לחייך: ישראל כמרכז רוחני לקהילה היהודית-אמריקנית" בתוך היהודים בהווה - כינוס ופיזור : בהוקרה ליוסף גורני בעריכת אליעזר בן-רפאל, אבי בראלי, מאיר חזן, ועופר שיף

    (ירושלים :יד יצחק בן-צבי , תשס"ט/2009) עמ' 405-394.

    "התדרדרות המבנה וקליטת המסר: ארגו 'המזרחי', ציונות דתית והאורתודוקסיה האמריקאית במחצית השנייה של המאה העשרים" בתוך סוגיות בחקר הציונות הדתית: התפתחויות ותמורות לדורותיהן בעריכת ישי ארנון, יהודה פרידלנדר, ודב שוורץ (רמת גן: הוצאת אוניברסיטת בר-אילן, 2010), עמ' 484-473.

    "מחשבה, תרבות חברתית ומבנה: הרב סולובייצ'יק כמנהיג אורתודוקסיה מודרנית" בתוך רב בעולם החדש: עיונים בהשפעתו של הרב יוסף דוב סולובייצ`יק על תרבות, על חינוך ועל מחשבה יהודית,  בעריכת אבינועם רוזנק ונפתלי רוטנברג (ירושלים: הוצאת מאגנס ומכון ון ליר בירושלים,2011) עמ' 386-363.

    "יד לגאון בשממה הרוחנית", מוסף "שבת", מקור ראשון, כט' אלול תשע"ג/4 ספטמבר 2013, 

    עמ' 17-16, 31.

    "איפה הבית שלי?: יהודים אורתודוקסים בארצות הברית במאה ה־20", עיונים בתקומת ישראל )סדרת נושא) כרך 9, 2015: מולדות בגולה בעריכת עופר שיף, עמ' 27-13.

    "'לחלום את החלום הבלתי אפשרית': פסיקה ציונית, מדיניות הלכה והלכה מדינית" בתוך  הלכה ציונית, בעריכת ידידיה שטרן ויאיר שלג ירושלים: (המכון הישראלי לדמוקרטיה, 2017 [בדפוס]), עמ' 774-749.

    מרבית חיי המקצועיים היו בארה"ב ופירוט מלא שלהם נמצא בקו"ח באנגלית.

  •  
    שור חנה

    שור חנה

    רכזת החוג

  •  
    אופנהיים-ולר שני

    ד"ר אופנהיים-ולר שני
    (Ph.D.)

    מרצה
    יועץ אקדמי

    שעות קבלה:
    (בתיאום מראש) סמ' א': יום ה' 11:30-12:30, סמ' ב': יום ג' 11:30-12:30

    שני היא פסיכולוגית קלינית מומחית בעלת תואר דוקטור בפסיכולוגיה מאוניברסיטת חיפה.
    מחקריה מתמקדים בהיבטים שונים של פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה קלינית ונקודות החיבור שביניהן, תוך התמקדות בזהויות, ערכים, רב תרבותיות וילדים בסיכון.
    כמלגאית של מכון חרוב נסעה לפוסט דוקטורט במרכז למחקר של ילדים ונוער בסיכון בבית החולים האוניברסיטאי של אוניברסיטת קולורדו (Kempe Center), שם עסקה במחקר על תוכניות התערבות לילדים בסיכון.
    מאמרים לדוגמה:

    1. Oppenheim-Weller, S., & Kurman, J. (2017). Value Fulfillment and Bicultural Identity Integration. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(3), 267-286. 
    2. Oppenheim‐Weller, S., Schwartz, E., & Ben‐Arieh, A. (2017). Child involvement in treatment planning and assessment in Israel. Child & Family Social Work.
    3. Roccas, S., Sagiv, L., Oppenheim, S., Elster, A., & Gal, A. (2014). Integrating content and structure aspects of the self: traits, values, and self‐improvement. Journal of Personality, 82(2), 144-157.
    4. Hambrick, E. P., Oppenheim-Weller, S., N'zi, A. M., & Taussig, H. N. (2016). Mental health interventions for children in foster care: a systematic review. Children and Youth Services Review, 70, 65-77.
    5. Shaheen, M. & Oppenheim, S.* (2016). Youth resilience makes a difference in mitigating stress: teacher mediated school intervention in Bethlehem. Intervention, 14(3), 305-319. *Equal contribution.
    6. Oppenheim-Weller, S., & Zeira, A. (2018). SafeCare in Israel: the challenges of implementing an evidence-based program. Children and youth services review, 85, 187-193.
     

     

  •  
    אהרון אן

    ד"ר אהרון אן
    (Ph.D.)

    מרצה

  •  
    אוחנה דוד

    ד"ר אוחנה דוד
    (Ph.D.)

    מרצה

    במחקר הדוקטורט שלי חקרתי את ההשפעות הפיזיולוגיות והקוגניטיביות ארוכות טווח של

    Dehydroepiandrosterone

    על תהליך השיקום אצל מכורים לסמים השוהים בכפרי גמילה. מאז אני 'מכור' לתחום מחקר זה!
    כפסיכולוג קוגניטיבי, אני מנתח פרמטרים הקשורים לתהליכי קבלת החלטות, זיכרון, איכות חיים, למידה משופרת, זיהוי סיכונים, סלידה מהפסדים, הסתפקות ברווחים קטנים על פני גדולים המלווים בהפסדים גדולים ועקביות בבחירותיהם של חולים. שינויים נוירופיזיולוגיים המתרחשים במוח, בעקבות פגיעות מוחיות, שימוש בחומרים שונים או התערבויות נוירוכירורגיות עלולים להביא איתם שינויים משמעותיים בתפיסה שלנו את המציאות וכמו כן, בחישובים השונים ביחס לאותה מציאות לטווח קצר ולטווח ארוך. תהליכי קבלת החלטות הינם אחד התהליכים הקוגניטיביים החשובים ביותר בחיינו ויחד עם זאת, גם מהמורכבים ביותר. וזה מפני נוכחותם של מרכיבים שונים המעורבים בתהליכי קבלת החלטות בכל תחומי חיינו. כל פרמטר מקבל ביטוי כמותי וחישוביהם נעשים בעזרת מודלים מתמטיים.

  •  
    אלפסי יצחק

    ד"ר אלפסי יצחק
    (Ph.D.)

    מרצה
    יועץ אקדמי

    שעות קבלה:
    יום ג' 17:30, יום ה' 8:00

    בעל תואר דוקטור בפסיכולוגיה חברתית ומוסמך בשיטות מחקר בפסיכולוגיה מאוניברסיטת סאות'המפטון, אנגליה; בוגר תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה מאוניברסיטת בר-אילן. מלמד וחוקר את הממשק שבין אישיות לתרבות. מחקריו עוסקים, בין היתר, בהשפעה דפוסי התקשרות רומנטיים על ייצוגים מנטליים של אחרים משמעותיים, הקשר בין דפוסי אישיות לבין שימוש ברשתות חברתיות באינטרנט, זהות חברתית – ניתוק וחוסר הזדהות עם קבוצה השייכות, סוגיות של ספורט וחברה.

  •  
    אנגלברג ארי

    ד"ר אנגלברג ארי
    (Ph.D.)

    מרצה
    יועץ אקדמי

    שעות קבלה:
    יום ג' 10:45

    ד"ר ארי אנגלברג סיים את לימודי הדוקטורט במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, היה בפוסטדוקטורט באוניברסיטת אוקספורד ומאז הרצה במוסדות מובילים בתחום ההשכלה הגבוהה בישראל. ד"ר אנגלברג מתמחה בחקר הדת, החברה הישראלית, סוגיות של מגדר, רווקות ולאומיות. הוא פרסם מאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים בנושאי תופעת הרווקות המתמשכת בציונות הדתית, ספרי הדרכה דתיים וחרדים לנישואין, דתיות פוסט-מודרנית, וארגון להב"ה. 

  •  
    ברם חן

    ד"ר ברם חן
    (Ph.D.)

    מרצה

  •  
    דיין אילן

    ד"ר דיין אילן
    (Ph.D.)

    מרצה

    מתוך אמונה בשילוב בין אקדמיה לפרקטיקה אני משמש הן כמרצה במספר מוסדות אקדמיים   והן כיועץ ארגוני למגוון ארגונים.
    כסוציולוג ארגוני אני חוקר תופעות ותהליכיים ארגוניים ומתמקד בעיקר בכוחות הסמויים המניעים תהליכים ארגוניים. כמרצה אני משלב את הידע התיאורטי והמעשי, תוך שימוש בניתוח מקרי בוחן ארגוניים במגוון נושאים כגון: פיתוח ושינוי ארגוני, תרבות ארגונית, הנחיית קבוצות, פיתוח צוותים ועוד.
     
    בהיבט הפרקטי אני יועץ ארגוני בכיר ומנחה קבוצות, בעל ניסיון של למעלה מ 25 שנה בייעוץ, פיתוח ארגוני וליווי מנהלים בכל רמות הארגון. מייעץ למגוון גופים ארגוניים במגזרים השונים ומשמש כמנחה (supervisor) ליועצים ארגוניים.

    פרסומים
    Wasserman, V., Dayan, I. & Ben-Ari, E. (2018). Upgraded masculinity: A gendered analysis of the debriefing in the Israeli Air Force. Gender & Society 32(2): 228-251.

    Wasserman, V., Dayan, I. & Ben-Ari, E. (2016). Debriefing is my added value to management' - The importation of debriefing into the Israeli education system. In: N. Gazit, Y. Levy (eds.). An Army Educates a Nation: The Role of the Military in the Israeli School System. Ra'anana: The Open University of Israel. [in Hebrew]

    Zohar, D. & Dayan, I. (1999). Must Coping Options Be Severely Limited During Stressful Events: Testing the Interaction Between Primary and Secondary Appraisals, Anxiety, Stress and Coping, 12, 191-216.

    דיין, א. (2009). עיניים מביטות ממעל: מבט על התחקיר בחיל האוויר, חיבור לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה. האוניברסיטה העברית, ירושלים.

  •  
    הכהן-וולף חגית

    ד"ר הכהן-וולף חגית
    (Ph.D.)

    מרצה

    פסיכולוגית חברתית ארגונית.
    חוקרת בתחום הזהות החברתית/קולקטיבית, מפגשים בין זהויות, זהות והתחדשות יהודית, דתיות ורוחניות. עוסקת במחקר והערכה, ייעוץ וליווי אקדמי של תכניות ופרויקטים חינוכיים רבים בישראל ובעולם היהודי.