מסע לימודי ליוון - בעקבות הפליטים

22/05/2019 | פרופ' משה קן , פרופ' דורון שולצינר

בחודש שעבר יצאו שנים עשר סטודנטים בשנה ב' מהחוג לפוליטיקה ותקשורת ביחד עם שלושה סטודנטים מהחוג לתקשורת צילומית למסע לימודי בין-לאומי יחיד במינו ליוון. במסגרת המסע התוודעו הסטודנטים מקרוב ובשטח לתופעה היסטורית חוצת יבשות של פליטים המגיעים מאסיה, המזרח התיכון ואפריקה בחיפוש אחר חיים טובים יותר באירופה. מסעם של רבים מהפליטים עובר דרך האי היווני לסבוס שנמצא בסמוך לחופי טורקיה. עשרות אלפים מגיעים בסירות אל חופי האי בדרכם לאירופה. לא כולם צולחים את המסע בשלום.

הסטודנטים נפגשו עם ארגוני סיוע לפליטים באי, עם בית הספר לשלום לילדי פליטים שמופעל על ידי השומר הצעיר ועם הפליטים עצמם שמגיעים מארצות שונות. בין השאר ראו הסטודנטים וצילמו את הר חליפות ההצלה וסירות הגומי עמם מגיעים הפליטים לאי.

הסטודנטים ביקרו גם בפרויקט התקווה (Project Hope), מרכז סיוע המספק לפליטים בגדים, חיתולים, מוצרי היגיינה ועוד באמצעות תרומות המגיעות מרחבי העולם. הפליטים עצמם משמשים כמנהלי המקום ומתפעלים את החלקים השונים.

הקבוצה ביקרה במחנה הפליטים Kara Tepe המנוהל על ידי עיריית האי לסבוס ומשמש לאכלוס משפחות. במחנה קיימים גני ילדים, שיעורי העשרה בנושאים שונים כמו נגינה, מספרה, חדר מחשבים ועוד. במסגרת המסע אספו הסטודנטים עדויות מצולמות, הקלטות וראיונות, חומר חזותי עשיר וטקסטים רבים, אותם הם עתידים לעבד לסרט תיעודי, אתר אינטרנט ואף אולי לספר.

מסע לימודי ייחודי ובין-חוגי זה מבטא את התפישה והחזון של המכללה האקדמית הדסה בדבר מקומו של המרחב האינטרדיסציפלינרי בלמידה האקדמית. את המסע ליוו אריק סגל מהחוג לפוליטיקה ותקשורת ויובל טבול מהחוג לתקשורת צילומית.

צילומים: יגור גוטין