שירותי המרכז

מה עושים במרכז אדלר לאפזיה?

פעילות מרכז אדלר לאפזיה כוללת:

  • טיפולים פרטניים המתמקדים בשיפור השיח התקשורתי והתאמה אישית של אמצעי תקשורת תומכת וחלופית.
  • קבוצות תקשורת - קבוצות הכוללות 4-7 משתתפים ומונחות עי 2 קלינאי תקשורת. מטרתן לאפשר ולעודד השתתפות בשיח תוך שימוש ביכולות השפתיות הקיימות ובאמצעי תקשורת תומכת וחלופית.
  • קבוצות המתמקדות בפיתוח כלי ביטוי לא מילוליים (צילום, ציור, תנועה, מוסיקה).
  • קבוצות העשרה ושיח המתמקדות בלימוד תכנים סצפיפיים (קבוצת לימוד תנ"ך, קבוצת טכנולוגיה, קבוצת צפייה בסדרות ועוד).
  • הדרכת בני המשפחה - מתן כלים לשיפור השיח התקשורתי. 
  • אירועים קהילתיים – הרצאות, סיורים, טיולים ועוד.

כל הפעילות במרכז מועברת בשילוב של קלינאי תקשורת המתמחים בהנגשת מידע שפתי לצורך הבנה והפקה של מסרים. 

לכל חבר מרכז מותאמת תוכנית אישית והוא מלווה ע"י איש צוות, תהליך הכניסה למרכז הוא הדרגתי, כל חבר מרכז משתתף בשתי מסגרות של פעילות.

טיפולים פרטניים - מידע מורחב

במשך השנה הראשונה של הפעילות במרכז כל חבר מקבל טיפול פרטני שבו מוגדרות מטרות ספציפיות למטופל. הטיפול מתמקד בהכרת והעצמת היכולות והכוחות השפתיים והלא מילוליים שלו. הדגש בטיפול הוא לאפשר למטופל להיות שותף יעיל בשיח תקשורתי. הטיפולים כוללים: התאמת מערכת תקשורת חליפת ותומכת אישית, לימוד ויישום השימוש באסטרטגיות פיצוי מילוליות ולא מילוליות, הרחבה והעמקה של יכולות השיח.

הגישה הסוציאלית לטיפול באפזיה שמה במרכז את יכולותיו השמורות של המטופל, ולא רק את מגבלותיו, מתוך מטרה לספק כלים לשימוש ביכולות אלו על מנת לחזור להשתתפות מלאה בחברה. לא נעשית עבודה ישירה על תרגול דיבור קריאה וכתיבה.

קבוצות במרכז - מידע מורחב על הקבוצות השונות

קבוצות תקשורת 

קבוצות התקשורת הם לב הפעילות במרכז- מטרתן לאפשר לכל חבר להיות שותף בשיח תקשורתי יעיל ומהנה. 

בכל קבוצה משתתפים 4-7 אנשים עם אפזיה, מטרת המפגש היא ליצור מקום בטוח לשיח במגוון נושאים בין חברי הקבוצה. השיח מונגש ומתווך עי קלינאיות תקשורת המנחות את הקבוצה.

במרכז היום מתקיימות 6 קבוצות תקשורת. 

קבוצות המתמקדות בפיתוח כלי ביטוי לא מילוליים 

קבוצת צילום 

חברי קבוצת הצילום לומדים ומתנסים בטכניקות שונות של צילום: צילום רחוב, צילום בשחור לבן, צילום פורטרטים וצילום סטודיו. הצילום הוא כלי הבעתי ותקשורתי, דרכו יכול הצלם להביע את עצמו בצורה בלתי מילולית, וכן ליצור אינטראקציות עם הסביבה מחוץ למרכז דרך המצלמה.

קבוצת טכנולוגיה 

חברי הקבוצה לומדים לתפעל ולהשתמש בכלים טכנולוגיים שונים: אייפד, סמארטפון ומחשב. מטרת הפעילות היא יצירת שיח תקשורתי באמצעות הכלי הטכנולוגי עליו הם עובדים למשל: שליחת וואטצ'אפים הכוללים תמונות ומלל מועתק, שימוש במפות וביומן לצורך העברת מידע ועוד. הכלי הטכנולוגי יכול לשמש גם לצרכי הנאה ופנאי.

קבוצת תקשורת עם הגוף 

בקבוצה המשתתפים עוסקים בפיתוח מודעות לגוף והאפשרויות הקיימות בו לשימוש בתקשורת לא מילולית באינטראקציה תקשורתית. בקבוצה מתרחשת למידה חווייתית בתנועה המתמקדת בהכרת יכולות הגוף והמסרים הלא מילוליים המובעים דרכו המאפשרים תקשורת מהנה עם חברי הקבוצה.

קבוצת מוזיקה 

בקבוצה זו המשתתפים עוסקים בלמידת סגנונות מוסיקליים שונים, פיתוח קול ושירה.

קבוצת ציור 

העבודה היא במתכונת של סטודיו פתוח, המשלבת למידה והתנסות בחומרי יצירה שונים ומגוונים. בעבודה הקבוצתית נלמדות טכניקות שונות לעבודה עם חומרי אומנות שונים, כשהדגש הוא על התנסות, חקירה והבעה אישית וחופשית באמצעות מגוון החומרים שקיימים בסטודיו.

מתוך תערוכת סוף השנה של קבוצת הציור 2019

קבוצות העשרה ושיח

קבוצת 929 

קבוצה ללימוד תנ"ך, במסגרת מיזם 929 הארצי, שהקימו הרב בני לאו וגל גבאי. בקבוצה לומדים חברים דתיים ולא דתיים, השונים בתרבותם ובדעותיהם. בכל שבוע לומדים יחדיו, באופן מונגש, פרק מהתנ"ך, ומקיימים דיונים סביב נושאים שונים העולים מתוך התוכן.

קבוצת צפייה בסדרות 

בקבוצה המשתתפים צופים יחד בסדרות טלביזיה אותן בוחרים חברי הקבוצה. במהלך הסדרה דנים בנושאים מעניינים ואקטואליים שעולים, נותנים משוב וביקורת על איכות הסדרה והשחקנים. ובנוסף, נהנים יחד מצפייה בסדרה עם חברים.

הדרכת פרטנרים לתקשורת

לכל דובר יש פרטנר- תקשורת מתבצעת בשניים- האחריות להצלחת השיח מתחלקת בין 2 הפרטנרים! הפרטנר התקשורתי של האדם עם האפזיה יכול לשנות מקצה לקצה את היעילות וההנאה משיח תקשורתי עם האדם. 

איך עושים את זה?

הדרכת בני המשפחה - קלינאי התקשורת במרכז מתמחים בהדרכת פרטנרים לתקשורת, כל בן משפחה המלווה את חברי המרכז עובר תהליך אישי או קבוצתי של הדרכה. 

שירותים חדשים שנפתח השנה -

  • הדרכה פרטנית של פרטנרים עבור בני משפחה של מטופלים ברחבי הארץ שאינם משולבים בפעילות המרכז. 
  • הדרכת של אנשי מקצועות פרא רפואיים העובדים עם אנשים עם אפזיה.

אירועים קהילתיים

פעילות חברתית ותרבותית בשיתוף הקהילה

  • סיורים במוזיאונים, טיולים משותפים, ערבי שירה בציבור ועוד.
  • תערוכת צילום "מסע ללא מילים" 2019 בתאטרון ירושלים.

מתוך תערוכת הצילום "מסע ללא מילים" 2019 בתאטרון ירושלים

שעות פעילות

המרכז פועל בימי ג' בשעות הבוקר – 9:00-14:00
ובימי ד' בשעות אחר הצהריים – 14:00-18:30 

ליצירת קשר- השאירו הודעה בטלפון- 02-6291309
או במייל adleraphasia-cent@hac.ac.il